Het is de grote content-trend van dit moment. Toch vragen veel mensen zich af: wat is zakelijk vloggen het en waarom is het opeens zo populair? Een zakelijk vlog is altijd authentiek, maar nooit amateuristisch. Hieronder mijn analyse over de opkomst van zakelijk vloggen van het schokkerige YouTube-tijdperk tot fake news en het geloofwaardigheidsprobleem van traditionele media. Uiteraard eindigend met tips.
Op het grootste landelijke marketingplatform Frankwatching schreef ik begin januari een blog over dit fenomeen. Klik op deze link om het artikel te lezen. Ook hier tips hoe je dit soort video’s maakt.
Het woord vlog is de samenvoeging van video en blog. Door het Engelse woord voor dagboek te gebruiken (log) moet het dus een verhaal van jou zelf zijn dat bij jou past. Dat hoeft gelukkig niet hetzelfde te zijn als een persoonlijk verhaal over wat je privé mee maakt, zoals veel jonge vloggers doen.
In een zakelijk vlog communiceer je misschien wel hetzelfde als je nu toe doet met geschreven tekst, alleen dan in video.
In een zakelijk vlog gaat het dus over je werk. Je deelt vooral je expertise op jouw vakgebied, zoals:
Door hiervoor beeld te gebruiken in plaats van geschreven tekst, kun je veel directer met je klanten communiceren. Mensen kunnen je zien en dat schept een band.
In de beginjaren van YouTube zagen de video’s er schokkerig en lelijk uit. Het was duidelijk de speeltuin voor jonge beginners. De zakelijke markt kon toen onmogelijk instappen. Bedrijven maakten in die tijd vooral professionele corporatie movies: gescript en gedraaid door professionals voor duizenden euro’s (wat succesvolle jonge vloggers inmiddels trouwens ook doen). Inmiddels is dat omgedraaid: succesvolle jonge vloggers draaien nu met professionele televisiemakers en dankzij nieuwe technieken kan elk bedrijf professionele filmpjes maken op het eigen YouTube-kanaal.
Dit is het moment waarop de zakelijke markt instapt. YouTube is geprofessionaliseerd. LinkedIn promoot native video volop door het hoog in de tijdlijnen te plaatsen.
Allemaal dankzij de smartphone als de multimediatool waarmee je uitzendkwaliteit en hoger kan draaien. Dankzij hoogwaardige software in slimme apps. En dus maak je een zakelijk vlog makkelijk, snel en kwalitatief hoogwaardig.
Dankzij YouTube kan iedereen z’n eigen kanaal beginnen. Film en televisie zijn niet langer het monopolie van grote spelers. En terwijl iedereen video kan maken, neemt om ons heen het fake news toe en daalt het vertrouwen in traditionele instanties.
Authentiek en geloofwaardig zijn worden dus steeds belangrijker. Voor jongeren geldt nu zelfs: hoe gelikter de montage, hoe minder betrouwbaar. We willen echte verhalen van mensen die dicht bij ons staan. Die eerlijk zijn. En zo iemand kun jij dus ook zijn!
Een zakelijk vlog is dus altijd authentiek, maar nooit amateuristisch. Jij bent immers geen professionele presentator maar expert in je vakgebied. Dat je niet perfect over komt, is juist een voordeel. Tegelijkertijd ben je deskundig, moet je informatie kloppen en wil je die betrouwbaarheid ook uitstralen.
Wil je dus authentiek, professioneel en betrouwbaar over komen dan zou je hier over na moeten denken:
1. wees jezelf, niet te perfect graag
2. deel vol zelfvertrouwen je kennis
3. deel je verhaal op in 3 stukken
4. kijk in de camera
5. gebruik een externe microfoon
Als je dit concreet wil aanpakken, kun je enorm voordeel doen met een aantal basistips uit de televisiewereld. Wij zijn Harmke Oudenampsen en Marije Alma en hebben ons hierin gespecialiseerd. Als oud-NOS-journalisten weten we als geen ander hoe belangrijk dit is. In een dag kunnen wij je hiermee helpen, zodat je met je eerste vlog en een plan van aanpak naar huis gaat. Wij hebben inmiddels onze krachten gebundeld in Zakelijk in Beeld, schrijf je hier in voor een training zakelijk vloggen met trainingsdata in Deventer – Den Haag – Amsterdam
Als je wilt weten hoe de training Zakelijk Vloggen eruit ziet klik hier voor een video.
Marije en Harmke maken samen ook zakelijke vlogs waarin ze hun kennis delen op hun YouTube-kanaal Zakelijk Vloggen.